Av: Kari-Elin Bolme Løfaldli
At et lite museum fra ei lita bygd med rundt 2000 innbyggere blir foreslått av Norges Museumsforbund til å kjempe om priser i EMYA (European Museum of the Year), for senere å bli nominert av EMYA-juryen, skapte stor oppmerksomhet. I dagene 3.-7.mai 2017 deltok avdelingsleder Kari-Elin Bolme Løfaldli fra Rindal skimuseum og Inga Dalsegg fra museets venneforening under EMYA i Zagreb, sammen med rundt 250 representanter fra museer i 29 forskjellige land i Europa. Selv om det ikke ble med noen pris hjem, var nominasjonen i seg selv ære nok for Rindal skimuseum.
Formålet med EMYA prisen
EMYA ble grunnlagt i 1977 i regi av Europarådet. I 2017 var det derfor en ekstra begivenhet da det samtidig med prisutdelingen ble feiret 40-årsjubileum. For å komme i betraktning til prisen skal museene ha gjort innovative forandringer i løpet av de siste årene. Dette skal være av en stor kvalitet og originalitet. Alle de nominerte museene skal også presentere sin rolle i lokalsamfunnet. EMYA har gjennom disse 40 årene hatt en positiv innflytelse på livet til en rekke museer, og fagfolk som gjennom EMYA har fått muligheten til å presentere seg. Mange små museer som ellers ikke ville ha fått anerkjennelse på europeisk nivå. I EMYA blir alle museene vurdert likt enten de er offentlige eller private, små eller store, uavhengig av fag og nasjonalitet. De vurderes på hva som anses som fremragende offentlig kvalitet. EMYA har vist seg å være den lengstlevende og mest prestisjefylte museumsprisen i Europa og er en viktig anledning for å fremme innovative tilnærminger i museumssektoren og fremme nyskapende prosesser til samfunnets beste gjennom hele kontinentet.
Åpning av Konferansen i representasjonsboligen til Zagrebs borgermester
I åpningstalen ble det poengtert at EMYA kunne ansees som de europeiske museers Oscarutdeling. I Dubrovnik Times kunne vi lese: « European Museum Oscar coming to Zagreb».Her møttes representanter fra museer fra mange forskjellige nasjoner og fra forskjellige museer. Gjennom disse fire dagene i Zagreb, hvor det totalt er 20 museer, fikk vi besøke ti av disse. Det medførte mange interessante og lærerike samtaler, diskusjoner og ikke minst treff med mange entusiastiske, hyggelige museumsfolk fra hele Europa. Fra Norge var vi en liten delegasjon: Liv Ramskjær, generalsekretær i Norges Museumsforbund og vi to fra Rindal Skimuseum i Nordmøre Museum..
Presentasjon av Rindal skimuseum
Presentasjonene foregikk i The museum of Contemporary art i Zagreb.
Det var satt opp 15 minutter for hvert museum til å presentere seg. I tillegg skulle alle museer ha med en gjenstand som skulle presenteres. Vi hadde med en skistav fra 1850. Da vi ikke kunne ta med en så gammel gjenstand ut fra Norge, valgte vi å få Hjerleid Håndverksskole på Dovre til å lage en kopi. Vi fortalte historien til treskjæreren som hadde laget staven. Han som rundt 1850 reiste fra Rindal til Trondhjem for å lære seg håndverk, både treskjæring, sølvsmedfaget og fargerfaget.
Han kom senere tilbake til Rindal med sin kunnskap og etablerte et håndverksmiljø. Blant annet skar treskjæreren trykkblokker. Ett av åklærne som ble trykt ble forlegg for sjalet i Rindalsbunaden. Vi stilte opp i Zagreb i Rindalsbunad og svart ullskjørt, Rindalskofte, skistrømper, votter og pannebånd. Dette er produkter vi har utviklet som salgsartikler i Rindal skimuseum. Produsentene er medlemmene i vår venneforening.
Ett av kriteriene i nominasjonen var at vi skulle være nyskapende og kunne vise at vi fikk til inntjening, og at vi samarbeidet med lokalsamfunnet. Vi viste i tillegg sølvsmykkene som følger med Rindalsbunaden, utført av sølvsmeden fra samme håndverksmiljø rundt 1850. Sølvsmedarbeidet er også salgsprodukt i vårt museum. Vi fortalte videre om bruken av skistaven, dens fine utskjæringer, og at disse skistavene fra Rindal og Nordmøre er «viden kjent». Dette har Karin Berg skrevet om i boka « Norske skistaver» (Karin Berg: Fra første stavtak-Skistavens historie Kagge 2015). Denne staven vi viste i Zagreb er beskrevet i boka.
Det at vi viste denne skistaven og satte det opp mot de klærne vi hadde på oss, ble vist stor interesse. Vi fikk også mange kommentarer fra salen om å få se mer på skistaven og høre mer om bunaden. En dame fra et museum i Sveits ville til og med kjøpe Rindalskofta !
Etter presentasjonen var det spørsmål fra intervjuer. Det var alt fra hvordan vi organiserte museet og samarbeidet med lokalsamfunnet. Om hvordan overgangen fra et tradisjonelt bygdemuseum til et spesialmuseum for ski gikk i forhold til drift og besøkstall. Det at vi i ei bygd med rundt 2000 innbyggere hadde ei venneforening på over 100 medlemmer var også noe som vakte oppsikt.
I løpet av to dager hørte vi på presentasjonene fra alle de 46 nominerte museer. Mange flotte museer, store og små. Flotte presentasjoner. Alle hadde på forhånd levert billedmateriale som ble vist på stort lerret mens presentasjonen foregikk. Slik at både anlegget og våre museumsvenner i aksjon ble flott vist fram for europeiske museer.
Museumsbesøk
Blant de museene vi besøkte var Etnografisk Museum i Zagreb, Arkeologisk Museum, flere kunstmuseer, Bymuseet, The Museum of Contemporary Art og flere gallerier. Det mest spesielle var vel «Museum of Broken Relationships». Dette museet fikk i 2011 EMYA-pris for det mest innovative museet.Det var et lite, spennende museum som besto av gjenstander og historier. Her var det nødvendig med god tid for å lese alle tekstene som fulgte med gjenstandene.
Prisutdeling
Ved seremonien under prisutdelingen var det mange flotte musikalske innslag. Prisutdelingen foregikk på Mimara, det store kunstmuseet i Zagreb. I år var det 40-års- jubileum for EMYA. Dette gjorde at det var ekstra markering med flere taler og hilsninger med gratulasjoner. En stilfylt seremoni med verdige vinnere.
Prisvinnere
The European Museum of the Year Award 2017 goes to MEG-Museum of Ethnography, Geneva, Switzerland. The museum received the EMYA trophy, The Egg by Henry Moore, which it will keep for one Year.
The Council of Europe Museum Prize and the accompanying trophy, La femme aux beaux seins by Joan Miro` goes to the Me`morial ACTe, Caribbean Centre of Expressions and Memory of the Slave Trade and Slavery, Guadeloupe, France.
The Sietto Prize recognizes excellence in working with the local community and involving volunteers . It goes to the Leiria Museum, Leiria , Portugal.
The Kenneth Hudson Award is given in recognition of the most unusual and daring achievement that challenges common perceptions of the role of museum in society.
It goes to Museum of the First President of Russia Boris Yeltsin, Yekaterinburg, Russia.
I tillegg fikk følgende museer hederlig omtale fra EMYA 2017:
Visitor Centre of the Swiss Ornithological Institute Sempach, Sempach, Switzerland.
Museum of Confluences, Lyon France.
York Gallery, York , United Kingdom.
Muzeum S`laskie, Katowice, Poland.
Heraklion Archaeological Museum, Heraklion, Greece.
The Old Town. National Open-Air Museum of Urban History and Culture, Aarhus, Denmark.
Litt tid til sightseeing
Etter fire travle dager med presentasjoner av alle nominerte museer, foredrag og museumsbesøk, ble det noen timer fri på ettermiddagen før gallamiddag og prisutdelinger. Da fikk vi se oss rundt i Zagreb, hovedstaden og den største byen i Kroatia. Det var strålende sol og full blomstring i alle parker rundt alle de flotte bygningene.
Takk til Nordmøre Museum og Rindal kommune som bidro økonomisk til at Rindal skimuseum kunne delta i EMYA 2017!
Nominert til EMYA-pris
I 2017 ble Rindal skimuseum, som eneste norske museum, nominert til den europeiske museumsprisen EMYA, The European Museum of the Year Award. Prisen ble delt ut i Zagreb.