Hopp til hovedinnhold

Henvendelser om samlingene

Har du spørsmål om våre samlinger kan du sende e-post til: rindalskimuseum.post@mist.no.

Vi gjør oppmerksom på at det noen ganger kan ta litt tid før saksbehandler kan svare, selv om vi etterstreber å ta kontakt så fort vi kan. Maksimal svartid/behandlingstid er 3-4 uker (unntatt i ferien, der det kan ta noe lengre tid).

Gaver og tilbud til museet

Rindal skimuseum får mange henvendelser av folk som ønsker å bidra til våre samlinger. Dette er noe vi setter stor pris på.

Tilbudene blir behandlet i vår inntaksgruppe en gang i måneden (unntatt juli måned) der vi tar beslutninger om inntak. Etter dette sender vi ut beskjed.

Vi ber om forståelse for at vi ikke har mulighet til å ta imot gjenstander som blir levert til museet, uten at de først har blitt behandlet av inntaksgruppen. Gjenstander vil kun bli tatt imot etter positiv inntaksvurdering og avtale.

Les mer om inntaksvurdering nederst på sida.

Retningslinjer for inntak

I forbindelse med at gjenstanden blir overtatt av Orkla Industrimuseum og Rindal skimuseum, signeres gavepapirer. Gjenstanden vil da bli innlemmet i museets samlinger og bli konservert og bevart for ettertiden. Den vil også bli tilgjengeliggjort for allmenheten (via digitale medier, i utstilling eller for undersøkelse av forskere og spesielt interesserte). Museet står fritt til å bruke gjenstanden på den måten museet anser som hensiktsmessig. Museet jobber utfra ICOMs etiske regelverk

http://norskicom.no/det-etiske-regleverk/

Noen av kriteriene som styrer våre beslutninger er:

  • Om vi har lignende gjenstand fra før eller tilsvarende gjenstander er bevart på andre museer.
  • Vi legger mye vekt på dokumentert brukshistorie.
  • Om gjenstanden fyller ut samlingene 
  • Om gjenstanden er relevant for aktuelle utstillinger.
  • Om gjenstanden er i henhold til vår aktuelle inntaksplan.
Museum24:Portal - 2024.03.08
Grunnstilsett-versjon: 1