Magne Myrmo – Verdens siste verdensmester på treski

Rindal skimuseum
Åpent for deltagere 20.00 - 22.00

Arrangementet er flyttet til Torshall

Til deg som allerede har kjøpt billett til Magne Myrmo temakveld. På grunn av overveldende stor pågang av skivenner som vil hedre Magne, blir arrangementet flyttet fra Rindalshuset til Torshall som har plass til 250 publikummere. Mottakelsen på Rindal skimuseum etter arrangementet blir som planlagt, det blir trangt men vi åpner alle husene. Velkommen til festaften!

Til deg som ikke har fått billett: Ekstra billetter legges ut på nett!​

Magne Myrmo med gullmedaljen fra 15 km i VM Falun 1974 og vinnerskia fra Landsem skifabrikk.

I år er det 50 år Myrmo vinner 15 km i VM i Falun og med det blir den siste verdensmester på treski. Samme år vinner han også 5-mila i Holmenkollen på disse Landsemskiene. 1974 er et dramatisk år i skisporten, med overgang fra treski til glassfiberski. Dette har vi på Rindal skimuseum tenkt å markere på ulikt vis gjennom 2024. Under kulturvøkku er det Magne Myrmo som står i sentrum for fortellingen, du får høre om hans skikarriere og forbindelsen til Landsem skifabrikk. Myrmos legendariske vinnerski fra sesongen 1974 er en del av Rindal skimuseums samlinger som sammen med mye annet kan ses i våre utstillinger.

Velkommen til en festaften for Magne Myrmo!

Terje By, skihistoriker og forfatter av boka vår om Landsem skifabrikk, innleder samtaler med Berit og Ove Aunli, Arnt Hårstad, Erling Magnar Kvam, Kjell Ulstad, Iver Jønland og Johan Landsem. Flere navn kan komme! Vi presenterer godbiter fra Myrmo-samlingen og viser filmklipp. Etter arrangementet inviteres alle gjestene med til Rindal skimuseum der vi får litt forfriskninger og vi åpner dørene til den nye Myrmo-utstillingen.

I år er det 50 år Magne Myrmo vant 15 km i VM i Falun og med det blir den siste verdensmester på treski. Vi vil presisere at Magne selv ikke kan være med på dette arrangementet, men vi mener vi har satt sammen et bra panel av tidligere skiløpere og aktører fra det norske langrennsmiljøet, og er sikre på at vi og våre inviterte gjester skal greie få få formidlet gode fortellinger fra Magne Myrmos imponerende skikarriere, hans prestasjoner i skisporet og forbindelsen til Landsem skifabrikk. NB på grunn av stor forhåndsinteresse blir selve arrangementet iTorshall som har større kapasitet.

Etter arrangementet i Torshall, fortsetter vi på Rindal skimuseum for å markere årets nye utstilling "Magne Myrmo - verdens siste verdensmester på treski". Utstillingen er basert på Magne Myrmos private samling av vi har fått i gave fra familien ved Mona og Magne Myrmo. Samlingen består av Myrmos komplette premiesamling, samt ski, sko, skiklær og andre gjenstander. I tillegg har den et rikholdig fotoarkiv, filmer, avisutklipp, notater, treningsdagbøker, resultatlister og mye mer.

Arrangementet blir i Torshall og starter 1800, dørene åpnes 1700. Rindal skimuseum er åpent for alle 11-17, og for deltakerne etter arrangementet 20-22.

Forfriskninger samt inngang til utstillingene og Rindal skimuseum både før og etter arrangementet er inkludert i billettprisen.

Medlemmer i Trøndersk skilaug har rabatert pris.

Museum24:Portal - 2024.06.11
Grunnstilsett-versjon: 1