2 VM-gull til Rindal

Norge ble klart beste nasjon under verdensmesterskapet i Chamonix i 1937, det første offisielle verdensmesterskapet på ski. I troppen fra Norge var to rindalinger tatt ut, Magnar Fosseide og Sigurd Røen. Sigurd Røen tok to gullmedaljer, i stafett og kombinert. Den ene gullmedaljen er en del av den faste utstillingen i Rindal skimuseum.

Sigurd Røen (1909-1992) var den største skiløperen fra Rindal før krigen og en av de største noen sinne fra Nordmøre. Sigurd Røen tok i sin aktive karriere til sammen 179 premier, av disse var bare 9 av plasseringene dårligere enn nummer fem, og han er innehaver av 4 kongepokaler.

• Sigurd Røen. Foto:privat Privat

I Rindal sentrum står statuen av Sigurd Røen, avduket i 1991. Da var Røen selv til stede sammen med skikongene Harald Grønningen og Magne Myrmo.

• Ordfører i Rindal Ola T. Heggem intervjuer Harald Grønningen og Magne Myrmo under åpningen av skimuseet i Rindal 29. juni 2014. Foto Tor Helge Solli

29. juni 2014 var det nok en stor skibegivenhet i Rindal da Rindal skimuseum ble åpnet. Også denne dagen var Magne Myrmo og Harald Grønningen til stede for å klippe snora og å kaste glans over dagen da skibygda Rindal åpnet spesialmuseet for ski- og skifabrikkhistorie.

Sigurd Røen fra Rindal deltok i OL i Garmisch i 1936. Han var favoritt, men ble slått ut av influensa. Dette var en stor skuffelse. Sesongen 1937 ble derfor høydepunktet i Sigurd Røens 30-årige idrettskarriere. Under den tyske vintersportsuka i Garmisch, ble Sigurd Røen hyllet av Adolf Hitler og mottok Hitlers ærespris etter å ha blitt bestemann i kombinert, før turen gikk videre til Chamonix og VM.

Første øvelse her var stafett, her ble det gull til Norge og Sigurd Røen. Fire dager senere var det spesialøvelsen kombinert. Sigurd Røen ble nummer sju i langrennet etter et gnistrende løp. Det første hoppet i bakken var ifølge historien middelmådig, men i andre omgang slo Sigurd Røen til med et kjempehopp og sikret seieren. Sigurd Røen, tjueåtte år gammel, fra idrettslaget Troll i Rindal på Nordmøre ble den første offisielle verdensmester i kombinert.

I skimuseet i Rindal fortelles skihistorien i fastutstillingen « Bygd for gull ». Her vises skiproduksjon fra skiene ble laget hjemme på gårdene, på kjøkkenbenken, til det store industrieventyret, hvor det midt på 1980- tallet ble produsert opp mot 100 000 par ski i året. I Rindal har det vært 4 skifabrikker: Rindal Ski, Trollheimen Ski, Troll Ski og Landsem Skifabrikk.

I Rindal skimuseum fins det i utstillingenen en samling originale premieski laget på Landsem skifabrikk. Her finner du skiene Magne Myrmo tok sin siste gullmedalje på treski med i Falun i 1974, ski brukt av Edvin Landsem, Harald Grønningen, Sverre Stensheim, Ole Ellefsæter, Berit Aunli, Oddvar Brå, Marit Myrmæl, Gjermund Eggen og en stor del av norgeseliten, som på 1950 og 1960-tallet gikk på Landsem-ski produsert i Rindal.

Museum24:Portal - 2024.03.08
Grunnstilsett-versjon: 1